وسایل کمکی سالمندان

معرفی وسایل کمکی سالمندان
زمان مطالعه: 8 دقیقه

وسایل کمکی سالمندان چیست؟ امروزه همه ی ما در خانواده و اطرافیان خود افراد مسنی را داریم که قادر به انجام کارهای شخصی خود نیستند و این موضوع به دلیل کهولت سن و پیری می باشد. اما با پیشرفت علم و تکنولوژی سالمندان می توانند به راحتی از تجهیزات توانبخشی استفاده نموده و کارهای خود را انجام دهند. برای آشنایی با وسایل کمکی سالمندان تا انتها با کوشا همراه باشید.

تمام افراد وقتی سالمندی را با عصا و واکر می بینند با خود می گویند ما هیچ وقت از این وسایل استفاده نخواهیم کرد. اما این یک ارزوی غیرواقع بینانه است. با افزایش سن و کاهش توانایی در تحرک و جابجایی سالمندان نیاز به کمک خواهند داشت. استفاده از وسایل کمک حرکتی می تواند کیفیت زندگی سالمند را کاملا دگرگون کند و او را از فردی وابسته به دیگران در امور روزمره، به فردی مستقل تبدیل کند. برای انتخاب مناسب وسایل کمک حرکتی  مراقبین سالمند باید به چند نکته توجه کنند.

وسایل کمکی سالمندان

آشنایی با وسایل کمکی سالمندان

در نگاه کلب وسایل کمکی سالمندان شامل دستگیره سرویس بهداشتی سالمندان، دستگیره کمکی توالت، عصا، ویلچربرقی، ویلچرپله رو، بالابر بیمار، صندلی پله و… می باشد که به صورت کامل در ادامه آن ها را توضیح خواهیم داد. 

عصا (وسایل کمکی سالمندان):

عصا برای کمک به ثبات و ایجاد یک نقطه حمایتی برای سالمند مورد استفاده قرار می گیرد. اصولا یک عصا باید قادر باشد 25% وزن سالمند را تحمل کند. عصا برای کسانی که نیاز به تعادل بیشتر در زمان راه رفتن دارند گزینه مناسبی است.

عصا نیاز به قدرت بدنی و ماهیجه ای متوسط نیاز دارد تا بتواند. عصا با توجه به توانایی سالمند به انواع مختلفی تقسیم می شود.

واکر زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که سطح ناتوانی افراد بیشتر شود. استفاده از واکر نیاز به قدرت عضلانی متوسطی دارد.

واکر بسته به نوع خود تا 50% وزن بدن سالمند را تحمل کند. یک واکر دارای دو تا چها پایه است و سالمند برای استفاده از ان باید در هر قدم آن را بردارد و به سمت جلو حرکت دهد. واکر ببرای افرادی که مشکلات ثبات در حرکت شدیدی دارند استفاده می شود.

در انواع چرخدار واکر تحرک برای سالمند راحت تر خواهد بود. انواع مختلف واکر های چرخدار قابلیت تاشو و قفل ترمز دستی برای امنیت بیشتر دارد همچنین صندلی برای استراحت و سبد برای حمل وسایل سالمند دارند. در عین حال این واکر ها برای سالمندانی که مشکلات حرکتی و تعادلی بسیار شدید دارند استفاده نمی شود.

اسکوتربرقی 

اسکوتر معلولین برای سالمندانی که قدرت عضلانی در قسمت بازوی خود دارند اما قادر به طی مسافت طولانی نیستند مناسب است.

این وسیله برای افراد مبتلا به ارتروز، یا کسانی که قادر به نشستن و کنترل وسیله و ترمز آن نیستند، مناسب نیست. برخی از سالمندان ممکن است در زمان استفاده از این تجهیزات دچار درد در نواحی مختلف بدن شوند.

راهنمای خرید اسکوتر معلولین

دستگیره سرویس بهداشتی سالمندان

دستگیره‌هایی از فولاد ضدزنگ که بر روی دیوار نصب می‌شوند و برای کمک به افراد سالخورده و کودکان گزینه مناسبی به‌شمار می‌آیند که به منظور حفظ تعادل افراد در حمام، توالت و … استفاده می‌شوند. این دستگیره‌های فلزی بسیار مقاوم و با‌داوم هستند و قدرت تحمل وزن بالایی دارند. دستگیره‌های فلزی توالت و حمام در اشکال و ابعاد مختلف طراحی شده‌اند و افراد با توجه به فضا و نیاز خود، می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. لازم به ذکر است که برخی از این دستگیره‌ها قابلیت چرخش دارند تا افراد سالخورده بتوانند به راحتی از این تکیه‌گاه استفاده کنند.

بالابردن سالمندان از پله

شما می توانید برای راحتی فرد سالمند خود و جلوگیری از آسیب‌ های احتمالی آن ها دستگیره های فلزی درون حمام و توالت نصب کنید که بتوانند با کمک آن ها تعادل خود را حفظ کنند توجه داشته باشید نوع دست گیره ها مقاوم و فلزی باشد و توان وزن سالمند شما را داشته باشد.

صندلی پله یکی از ضروری ترین وسایل کمکی سالمندان

صندلی پله کوشا بهترین انتخاب جهت حرکت در پله ها در ساختمان های دوپلکس‌، دوطبقه‌، هتل ها‌، رستوران ها، اماکنی امکان تخریب یا اصلاح در ساختار پله ها وجود ندارد‌، می‌باشد. این وسیله جهت استفاده بیماران‌، معلولین و ناتوانان جسمی حرکتی استفاده می‌گردد.

صندلی پله پیمای کوشا به دو صورت مستقیم و پیچشی قابل ارائه می‌باشد و صندلی پله پیما کاملا مکانیزم داخلی دو سیستم با هم تفاوت دارند. قیمت صندلی پله پیماپیچشی تقریبا برای یک عدد پاگرد دو برابر دستگاه مستقیم می‌باشد.

صندلی بالابر پله از لحاظ ساختار و مکانیزم حرکتی نیز در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرد که برخی از مهمترین انواع مدل های مکانیزم حرکتی اسانسور بالابر پله عبارتنداز‌ :‌

  • مکانیزم چرخ دنده گیربکس روی ریل دندانه شانه ای 
  • مکانیزم سیم بکسلی و انتقال حرکت از طریق سیم بکسل 
  • مکانیزم اصطکاکی از طریق فشار لاستیک بر روی ریل 

همچنین با توجه به شرایط تحریم و قیمت بالای سیستم های اسانسور بالابر پله اروپایی ، تولید اسانسور بالابر پله رو با کیفیتی قابل توجه و با الگوبرداری از سیستم های اروپایی انجام گرفته و می توان تقسیم بندی دیگری بر اساس تولید و کشور سازنده نیز برای سیستم های صندلی بالابر پله در نظر گرفت.

 صندلی پله پیما اروپایی از قطعات متعددی تشکیل شده است که برخی از مهمترین این قطعات عبارتنداز :

  • قسمت نشیمن گاه 
  • محل قرار گرفتن پاها 
  • دستگیره مخصوص چرخاندن صندلی 
  • دسته های صندلی 
  • سنسور مخصوص روی ریل 
  • کمربند ایمنی 
  • ریل دستگاه 

وسایل کمکی سالمندان ویلچرپله رو 

دستگاه حمل کننده ویلچر روی پله و یا ویلچر پله رو در مدل های مختلفی ارایه می‌گردد که در برخی مدل ها نیاز به وجود فرد سالم جهت کنترل دستگاه و در برخی مدل ها امکان کنترل دستگاه توسط خود کاربر مهیا شده است. البته در مدل های ایرانی تنها مدل کنترل توسط اپراتور طراحی و تولید گردیده است.

با توجه به قیمت بالای دستگاه حمل ویلچر و ویلچربر های خارجی ، کوشا به عنوان یکی از عاملین فروش دستگاه حمل ویلچر روی پله اراِیه این محصول را انجام می‌دهد تا تمامی هم وطنان عزیز بتوانند در اقصی نقاط کشور این محصول با کیفیت را تهیه نمایند. کارشناسان کوشا اماده ارائه مشاوره در ساعات کاری می باشند.

برای مشاوره در مورد وسایل کمکی سالمندان تماس بگیرید.

یکی از دغدغه های معلولین حمل و نقل راحت بین طبقات یک ساختمان می‌باشد. بالابر ویلچر دستگاهی است جهت جابه جایی راحت و آسان برای معلولین و سالمندان. نام دیگر این بالابر، بالابر ویلچر‌بر می باشد. این نوع از بالابر ها را می‌توان هم در داخل ساختمان ها و هم در بیرون در فضا ها و مکان های عمومی نصب کرد.

در واقع ویلچر همان ویلچر بالابر معلولین نیز می‌باشد. همان طور که از اسم بالابر مشخص است، دستگاهی جهت حمل افراد معلول، کم تواند و سالمندان می باشد تا جابه جایی در بین طبقات را برای آنها را راحتر کند. ویلچر پله رو  مختص مکان هایی با اختلاف سطحی به اندازه چند سانتی متر می باشد. ابعاد پلت فرم دستگاه به اندازه ای است که به آسانی یک ویلچر با یک نفر و حتی مقداری بار را در خود جای می‌دهد.

آشنایی با وسایل کمکی سالمندان

در دنیای امروزی و با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی دستگاه‌هایی ساخته شده است که به کمک انسان‌ها آمده است. ویلچر بالابر هم یکی از همین دستگاه‌ها است. حمل کردن ویلچر معلولین و افراد کم توان و همچنین آوردن آن به بالای پله‌ها و یا پایین پله کار آسانی نمی‌باشد. از طرفی به مرور زمان باعث کمردرد و بدن درد افراد حمل کننده نیز خواهد شد. بنابراین به شما پیشنهاد می‌دهیم که حتما از این ویلچر بالابر پله برای مکان‌هایی که این امکان را ندارند استفاده کنید.

معمولا امروزه بیشتر مکان‌های عمومی در کنار پله‌ها رمپ هم دارند اما ممکن است در داخل خانه‌ها این امکان وجود نداشته باشد. همچنین این مشکل در خانه‌ های دوطبقه و دوبلکس بیشتر وجود دارد.

بالابربیمار یکی از مهم ترین وسایل کمکی سالمندان است:

دستگاه بالابر بیمار را نباید با سایر تجهیزات توانبخشی مثل صندلی راه پله یا بالابر هیدرولیکی و اسانسورهای کششی اشتباه گرفت و یک تجهیز کاملا منحصربفرد و مجزا محسوب می شود.

در بسیاری موارد به دلیل کهولت سن که باعث حساسیت در جابه جایی فرد به این علت که احتمال اسیب دیدگی بیمار یا فرد بسیار بالا می رود امکان جابه جایی فرد بیمار وجود ندارد و همواره مشکل ساز می باشد. همچنین در مواردی نیز به دلیل اینکه وزن بیمار بالاست همراهان بیمار امکان انتقال و جابه جایی فرد را ندارند و با مشکلات بسیاری مواجهند.

دستگاهی که افراد پیر و ناتوان می توان از آن استفاده کنند و در جهت انجام کارهای رزومره خود موفقیت و پیشرفت مناسبی داشته باشند دستگاه بالابر بیمار می باشد.

بالابر یا لیفتر بیمار دستگاهی است که برای بلند کردن و انتقال بیماران از از یک مکان به مکان دیگر و یا تغییر وضعیت بیمار مورد استفاده قرار می گیرند به عنوان مثال از حالت نشسته به ایستاده و یا از روی ویلچر به روی تخت و بالعکس. 

بالابر یا آسانسور بیمار می تواند به صورت دستی یا اتوماتیک مورد استفاده قرار گیرد که در مدل های برقی یا اتوماتیک ، تامین انرژی از طریق باطری صورت می گیرد و در مدل های دستی با استفاده از پمپ های هیدرولیک دستی عملیات لیفت انجام می گیرد. 

ممکن است دستگاه بالابر یا اسانسور بیمار بر اساس شرکت های سازنده در مدل های مختلفی تولید گردد ولی در اصل سازه و استراکچر با هم یکی هستند. 

دستگاه بالابر ( آسانسور ) بیمار مزایای بسیاری را برای بیمار مهیا می نماید از جمله کاهش خطرات و آسیب های احتمالی به بیمار و فرد مراقب 

با این حال استفاده نادرست از دستگاه بالابر بیمار می تواند خطرات قابل توجهی را ایجاد نماید و در بسیاری موارد باعث آسیب های شکستگی گردیده است. 

دستگیره کمکی توالت

دستگیره کمکی توالت یکی از پرکاربردترین مواردی است که در وسایل کمکی سالمندان مورد استفاده قرار می گیرد. 

از جمله مزایای این دستگیره:

  • راحت‌تر شدن کار افراد سالمند
  • نیاز نداشتن به دیگران
  • استفاده از دستگیره برای مصارف دیگر مانند کمک راه پله و جاحوله‌ای و …
  • استفاده برای دستشویی فرنگی و معمولی
  • نصب آسان و سریع
  • جنس عالی
  • استحکام بالا
  • قابلیت تحمل وزن بالا
  • قابل استفاده برای افراد معلول
  • قابل استفاده برای افراد باردار

دستگیره کمکی توالت یکی از لوازم ساختمان است که بیشتر در سرویس های بهداشتی و حمام ها نصب میشود، این دستگیره ها نه تنها در خانه ها بلکه در هتل ها و بیمارستان ها کاربرد دارد و از خطر افتادن احتمالی سالمندان، بیماران یا زنان باردار جلوگیری میکند یا به آنها در نشستن و برخاستن و یا حفظ تعادل کمک میکند که در سالمندان و معلولین باعث بازیابی استقلال فردی آنها میشود.

زنگ نزدن وسایل استیل در حمام و دستشویی یکی از مهم ترین دغدغه هاست و این دستگیره های سالمندی دارای بدنه استیل بوده و استیل نیز ضد زنگ است، همچنین این دستگیره از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است، این دستگیره ها به دلیل دارا بودن طرح های زیبا و شکیل، میتوان از آنها به عنوان جا حوله ای در حمام ها و سرویس های بهداشتی نیز استفاده کرد.

قیمت دستگیره کمکی توالت بر اساس نوع دستگیره‌ای که انتخاب می‌کنید کاملا متفاوت می‌باشد. قیمت‌ها باتوجه به نوع جنس دستگیره برای شما عزیزان محاسبه می‌گردد. همچنین این دستگیره ها دو مدل دارند یعنی هم می‌توان از آن‌ها برای نصب روی دیوار استفاده کرد و هم حالت غیر نصب دارد که فقط از روی توالت فرنگی رد می‌شود. شما می‌توانید جنسی را انتخاب کنید که برای شما کاربردی‌تر باشد.

اگر نیاز به مشاوره و اطلاع از قیمت‌های دستگیره کمکی توالت دارید می‌توانید با کارشناسان تجهیزات توانبخشی کوشا تماس بگیرید.

به طور کلی دستگیره کمکی توالت قیمت چندان زیادی ندارد از طرفی وسیله‌ای است که شما می‌توانید آن را به راحتی نصب کرده و انرژی زیادی از شما نمی‌برد و نیاز به نصاب هم ندارد.

نکته‌ی مهم دیگری که دارد این است که حتی برای افراد سالم هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. زیرا به صورت کلی اگر به پا و ستون فقرات زیاد فشار آورده شود به مشکل خواهند خورد. بنابراین افراد عادی خانواده هم می‌توانند از آن به راحتی استفاده کنند.

با خرید دستگیره کمکی توالت از تجهیزات توانبخشی کوشا می‌توانید ضمانت کالا هم بگیرید. یعنی کالا را به صورت تضمینی در اختیار شما عزیزان قرا می‌دهد. به این ترتیب با خیالی آسوده از محصولات استفاده می‌کنید.

از جمله وسایل دیگر بهداشتی که جزء وسایل کمکی سالمندان می باشد: 

صندلی دوش: افراد ناتوانی که توانایی ایستادن در زیر دوش را ندارند با نشستن بر روی این صندلی‌ها می‌توانند به‌راحتی حمام کنند. البته که به دلیل مرطوب بودن سطح زیرین مشکلات بهداشتی را ممکن است به وجود آورد که مورد بعدی جایگزین بهتری برای رفع این دغدغه خواهد بود.

میله‌هایی برای دوش گرفتن: برخی افراد سالمند با نشستن بر روی صندلی در هنگام حمام راحت نیستند. بااین‌حال توانایی ایستادن در تمام طول مدت را نیز ندارند. این میله‌ها که ارتفاع نسبتاً مناسبی که دارند، با قرارگرفتن بر روی کف حمام و یا لبه‌های تجربه حمام بدون مشکلی را برای آنان ایجاد می‌کنند.

دستگیره دیوار: با قراردادن این دستگیره‌ها در مکان‌هایی که فرد نیاز به تکیه‌گاهی برای بلند شدن و یا ایستادن در فضای حمام و دستشویی دارد، از افتادن آن‌ها جلوگیری می‌شود.

کف‌پوش: یکی از خطراتی که بیش‌تر سالمندان با آن مواجه می‌شوند، سرخوردن در حمام است که شکستگی‌های زیادی را به همراه دارد. با تهیه این کف‌پوش‌ها آن‌ها به‌راحتی در حمام رفت‌وآمد می‌کنند.

توالت فرنگی: نیاز به توالت فرنگی نیز کاملاً واضح است و نیازی به توضیحات نخواهد داشت. تنها نکته آن است که انواع مختلفی از مخزن‌دار، دسته‌دار و حتی بدون تکیه پشت وجود دارد که انتخاب را برای هر فردی با هر شرایطی که دارد بسیار متنوع ساخته است.

مقالات مرتبط

خدمات حمل بیمار از پله
مقالات آموزشی

حمل بیمار از پله

زمان مطالعه: 2 دقیقه افراد سالمند و ناتوان در جهت عبور از مسیر پله ها همواره دچار مشکل هستند و نیاز به یک نفر همراه دارند. در بسیاری موارد

توضیحات بیشتر »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

اسکرول به بالا

عضویت در خبرنامه

از جدیدترین تجهیزات و تخفیف های کوشا غافل نشو. کافیه ایمیلتو وارد کنی