انتخاب بهترین ویلچر

راهنمای جامع انتخاب بهترین ویلچر
زمان مطالعه: 7 دقیقه

انتخاب بهترین ویلچر برای معلولین و سالمندان عزیز به چه صورتی انجام می شود؟ نکاتی که باید برای انتخاب بهترین ویلچر چه معیارهایی را باید در نظر بگیریم؟ 

با تجهیزات توانبخشی کوشا همراه باشید تا شما را در خرید ویلچر راهنمایی کنیم. 

معیارهای انتخاب بهترین ویلچر

قبل از اینکه به انتخاب بهترین ویلچر بپردازیم بهتر است شما را با انواع ویلچر آشنا کنیم. 

ویلچر ها لوازم ساده ای هستند که عموما از چند جزء مانند چرخ و صندلی و … تشکیل می شوند. اما همین وسیله ساده نقشی حیاتی را دز زندگی برخی افراد ایفا میکند،به طوری که بدون آن قادر به انجام امور اولیه ی زندگی خود نمی باشند. همه ما افرادی را دیده ایم که به دلایل مختلف مجبور به استفاده از ویلچر می باشد.به طور کلی ویلچر یک صندلی مجهز به چرخ می‌باشد که اغلب به عنوان وسیله حمل و نقل برای افرادی که به علت بیماری یا کهولت سن دچار ناتوانی در امر راه رفتن هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

راهنمای انتخاب بهترین ویلچر

انواع مختلفی از ویلچر وجود دارد که برای انتخاب ویلچر مناسب بهتر است، پس از بررسی انواع مختلف ویلچر اقدام به خرید نمایید.افراد  مبتلا به بیماری های اختلال حرکتی ، مشکلات مفصلی  و بعضا اعصاب و روان از جمله کسانی هستند که همواره به ویلچر احتیاج دارند. داشتن ویلچر کمک شایانی به این افراد می کند.

راهنمای خرید ویلچر مناسب

ویلچر یک ابزار کمک حرکتی فنی است که جابجایی یک شخص نشسته  را بر روی سطح صاف آسان می کند. مهمتر از همه ، ویلچر را باید به عنوان یک اکستنشن برای بدن در نظر گرفت. ویلچر کمک می کند تا با جبران ناتوانی ، دشواری یا خستگی در هنگام راه رفتن ، به صورت موقت یا دائمی ، دوباره تحرک خود را به دست آورید. ویلچرها نمادی برای برگشت به استقلال هستند که بسیار مهمتر از نماد ناتوانی است که در ذهن اجتماع ایجاد می کنند.

در بسیاری از موارد، افراد به‌شکلی موقت از ویلچر استفاده می‌کنند، اما افرادی هم هستند که به‌دلیل ناتوانی دائمی مجبورند برای همیشه و برای رفت‌وآمد عادی هم از ویلچر استفاده کنند. به‌همین‌دلیل ویلچر را طوری طراحی می‌کنند که کاملا راحت و بادوام باشد.

به طور کلی ویلچرها به دو دسته ویلچر دستی و ویلچر برقی تقسیم بندی می شود. 

ویلچرهای دستی، صندلی‌های چرخداری هستند که با استفاده از نیروی مکانیکی که همان قدرت دست کاربر است، حرکت می‌نمایند.کاربر با گرفتن دستگیره دور چرخ ها، می‌تواند صندلی را به جلو، عقب و همچنین به طرفین حرکت دهد.یکی از نکات مهم در انتخاب ویلچر دستی این است که، این ویلچرها دارای دو عدد دسته در سمت پشت صندلی یا همان تکیه گاه بوده و موجب می‌شود همراه کاربر به راحتی بتواند ویلچر را به حرکت در بیاورد.انواع مختلفی از ویلچرهای چرخدار دستی وجود دارد.

ویلچر برقی با باتری کار می‌کند و برای افرادی مناسب است که کلا توانایی حرکتی زیادی ندارند و نمی‌توانند چرخ بزرگ ویلچر را با دست بچرخانند تا حرکت کنند. سرعت این ویلچرها از نوع دستی آن بیشتر است.

برخی از ویلچرهای برقی با استفاده از حرکت سر ، نفس ، حرکت زبان یا کنترل اندام تحتانی قابل کنترل هستند. به صورت کلی دو مدل مکانیزم درایو در ویلچرهای برقی مورد استفاده قرار می گیرد : درایو مستقیم و غیر مستقیم . درایو غیر مستقیم در ویلچر برقی معمولی استفاده می شود . اکثریت ویلچرهای برقی امروزی با با سیستم درایو مستقیم فعالیت می کند. در ویلچرهای برقی از دو باطری 12 ولت ( مجموعا 24 ولت ) برای تامین انرژی ویلچر استفاده می شود. باطری های استفاده شده عموما قابل شارژ هستند.

هدایت گر های متفاوتی برای ویلچر های برقی وجود دارد که معمول ترین آن ها جوی استیک می باشد . به وسیله ی این جوی استیک فرد می تواند به راحتی و تنها با حرکت دادن آن در جهات مختلف ویلچر را به حرکت در آورد . از همین رو بهترین ویلچر برای افرادی که در اعضای بدن غیر از پا ها نیز مشکل حرکتی دارند ، ویلچر های برقی می باشند.

این ویلچر ها عموما دارای دو نوع داخل بر و بیرونی را شامل می شوند . بدین معنی که نیروی محرکه و سیستم و جنس چرخ ها به گونه ای طراحی شده اند که ویلچر ها مناسب برای مصرف داخل خانه و یا فضاهای باز و بیرون خانه باشند.

کما اینکه برخی از آن ها هم برای داخل و هم خارج خانه قابل استفاده می باشند . همچنین به طور معمول ویلچر های برقی از نشیمنگاه ، پشتی ، مکان استراحت دست و در کل امکانات رفاهی بهتری نسبت به ویلچر های دستی برخوردارند.

از مهم ترین معیارهای انتخاب بهترین ویلچر:

1. در هنگام خرید به تعداد چرخ‌های ویلچر دقت نمایید.
2. ویلچر‌های دستی در دو‌نوع چهار چرخ و سه چرخ تولید شده‌اند.
3. اگر اغلب اوقات نیاز به جابه جایی دارید بهتر است ویلچر‌هایی با وزن کم و تاشو را انتخاب نمایید.
4. ویلچر‌های دستی سبک، برای افراد دارای اضافه وزن و پیمودن مسافت‌های طولانی مناسب نمی‌باشند.
5. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انتخاب یک ویلچر مناسب، میزان استحکام اجزای تشکیل دهنده ویلچر می‌باشد، که ویلچرهای دستی سنگین برای نگه داشتن وزن بیشتر مناسب تر هستند و معمولاً دوام بیشتری نسبت به ویلچرهای سبک‌تر دارند.
6. ویلچرهای دستی برای افرادی که می‌توانند به طور مستقل از ویلچر استفاده کنند، بسیار مناسب هستند.
7. یکی دیگر از نکات کلیدی در انتخاب ویلچر مناسب این است که فرد دارای توانایی حرکت دادن ویلچر به تنهایی باشد.

با اینحال پیمودن مسیرهای طولانی برای کاربرانی که از ویلچر‌های دستی استفاده می‌نمایند ممکن است دشوار باشد. علاوه بر این، استفاده مداوم از ویلچرهای دستی می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.برخی از پیلچرهای دستی دارای قابلیت‌هایی مانند یک عدد ساک در پشت جهت حمل وسایل کاربر و یا یک صفحه سینی مانند می‌باشند که به کمک آن کاربر می‌تواند به راحتی بر روی ویلچر غذای خود را میل نماید.

  •  ویلچرهای برقی، سنگین‌تر و حجیم‌تر از ویلچرهای دستی هستند.این امر به این علت است که ویلچرهای برقی برای به حرکت درآوردن کاربر، نیاز به باتری و موتور دارند.
  •  ویلچرهای برقی دارای یک صفحه کلید تعبیه شده به روی دسته ویلچر می‌باشند.انواع مختلفی از ویلچر برقی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انتخاب ویلچر برقی، آگاهی از نوع فناوری پیشرفته‌ای است که ویلچر بر مبنای آن تولید شده است.

ویلچر یا همان صندلی چرخدار وسیله ایست که در طول سالیان دراز به کمک افرادی آمده که به هر دلیل ، در حرکت کردن خود با مشکل مواجه هستند . گاهی ویلچر ها استفاده های موقتی را شامل می شوند ، به طور مثال پس از انجام عمل جراحی که دستور پزشک بر راه نرفتن بیمار است ، ویلچر ها کمک رسان افراد می شوند.

معیارهای انتخاب بهترین ویلچر

برخی از مواردی که در انتخاب ویلچرهای برقی باید مدنظر قرار گیرد عبارتنداز :

  • وزن ویلچر
  • قابلیت تاشو
  • قابلیت حمل آسان
  • گارانتی و وارانتی سیستم
  • قیمت ویلچر
  • راحتی و کاربری آسان
  • میزان سرعت دستگاه
  • زاویه چرخش
  • طراحی جذاب
  • قابلیت تنظیم و رگلاژ دسته ، نشیمن گاه و فوتر ( محل قرار گرفتن پا )
  • بررسی ویژگی های ایمنی
  • بررسی باطری و میزان نگهداشتن شارژ

ویلچر ارتوپدی یکی دیگر از انواع ویلچرها می باشد. 

ویلچر های ارتوپدی شباهت بسیار زیادی به ویلچر های ساده دارند . شاید تنها دو نکته ویلچر های ارتوپدی را از ویلچر های ساده متمایز می سازد. اول اینکه در ویلچر های ساده به دلیل نوع و اندازه ی چرخ به کار رفته امکان حرکت دادن ویلچر برای خود کاربر مهیا نیست. دوم اینکه در ویلچر های ارتوپدی برخی از اجزا از یکدیگر جدا می شوند که امکان حمل بیمار داخل خودرو را ساده تر می سازد  قیمت ویلچر های ارتوپدی کمی بیشتر از ویلچر های ساده می باشد.

ویلچرهای مخصوص کودکان به طور خاص برای استفاده کودکان طراحی شده‌اند.ویلچر‌های مخصوص کودکان همانند سایر ویلچرها شامل دو نوع دستی و برقی می‌باشند.یکی از نکات مهم در انتخاب ویلچر کودک، ابعاد صندلی می‌باشد.تقریبا همه ویلچر‌های کودکان دارای صندلی‌ای با ابعاد استاندارد بوده و مناسب استفاده برای کودکان می‌باشند.برخی از ویلچرهای تخصصی کودکان برای سازگاری با اختلالات حرکتی خاص طراحی شده‌اند تا به کودکان کمک کنند، تا به راحتی و به تنهایی از ویلچر استفاده نمایند.

در ویلچرهای اطفال، هدف این است که کودکان به سرعت با استفاده از صندلی خود سازگار شوند و در هنگام استفاده از ویلچر بیشترین احساس راحتی را داشته باشند.بعلاوه، تا حد امکان ویلچرهای کودکان باید به روشی که کودک دوست دارد طراحی شود. ویلچرهای سرگرم کننده و تزئین شده برای کودکان می تواند به اعتماد به نفس کودک در هنگام تعامل با همسالان خود کمک نماید.ویلچر‌های برقی مخصوص کودکان دارای نشیمنگاه برقی بوده و این امکان را به کودک می‌دهد تا در هنگام استفاده از ویلچر، در راحت‌ترین و استانداردترین حالت بنشیند.

در واقع انتخاب بهترین ویلچر کاملا به نوع استفاده ی شما بستگی دارد! شما باید بر اساس نوع نیازهای خود و در واقع باتوجه به مشکلاتی که دارید باید بهترین ویلچر را برای خود انتخاب کنید.

نکات مهم دیگری که در انتخاب بهترین ویلچر باید مدنظر داشته باشید:

  1. به حداکثر رساندن توان حرکتی فرد به طور مستقل
  2. پیشگیری و کاهش آسیب در اندام ها
  3. حداقل رساندن هزینه های نگهداری
  4. ابعاد مناسب نسبت به فرد
  5. نوع نیاز و استفاده

همانگونه که گفته شد هنگام خرید ویلچر باید به نکات زیادی توجه کرد. به طور مثال برای افراد با وزن بالا و یا دارای بیماری های اختلال حرکتی باید ویلچر دارای ابعاد و استحکام مناسب باشد.ویلچری که مقاومت کافی را دارا نبوده و یا به اندازه کافی بزرگ نباشد محیط ناراحتی را برای فرد به وجود می آورد و حتی ممکن است شکسته و صدمات جبران نا پذیری به شخص بیمار وارد بیاورد.

قبل از خرید ویلچر wheelchair ، ابتدا باید ببینید اصلا به ویلچر نیاز دارید یا خیر. گاهی اوقات ناتوانی در حرکت قابل‌درمان است و اصلا نیازی به ویلچر نیست. ممکن است حتی با ویلچر روند درمان‌تان را به‌تأخیر بیندازید.

اما اگر به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید بدون کمک کسی راه بروید یا اینکه بعد از چند قدم خسته می‌شوید و دیگر نمی‌توانید حرکت کنید، به ویلچر نیاز دارید. اگر حتی با کمک فردی دیگر یا با استفاده از عصا هم نمی‌توانید مسافتی طولانی را طی کنید؛ یا اگر پایتان آسیب دیده است و هنگام راه‌رفتن درد می‌گیرد، می‌توانید ویلچر بخرید.

اگر شک دارید که باید ویلچر داشته باشید یا نه، با پزشکتان صحبت کنید و محدودیت‌های حرکتی خودتان را با او درمیان بگذارید. پزشک تشخیص می‌دهد که باید برایتان ویلچر تجویز کند یا نه. اگر به‌تنهایی قادر به استفاده از ویلچر نباشید، پزشک برایتان صندلی چرخ‌دار درنظر خواهد گرفت که باید یک پرستار یا مراقب به شما در حرکت‌کردن کمک کند.

مقالات مرتبط

راهنمای حمل بیمار از پله
مقالات آموزشی

حمل بیمار از پله

زمان مطالعه: 2 دقیقه افراد سالمند و ناتوان در جهت عبور از مسیر پله ها همواره دچار مشکل هستند و نیاز به یک نفر همراه دارند. در بسیاری موارد

توضیحات بیشتر »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

اسکرول به بالا

عضویت در خبرنامه

از جدیدترین تجهیزات و تخفیف های کوشا غافل نشو. کافیه ایمیلتو وارد کنی