بالابر ویلچر معلول چیست؟

قیمت خرید بالابر ویلچر معلول
زمان مطالعه: 6 دقیقه

بالابر ویلچر معلول چیست و چه کاربردی دارد؟ این نوع بالابر برای انتقال افراد کم توان یا دارای معلولیت جسمی بین دو ایستگاه تعریف شده با اختلاف سطح محدود طراحی می شود. یک کفی یا پلتفرم از طریق مکانیزم محرک کاربر را بین این دو تراز جابجا بصورت قائم جابجا می کند.

بالابر ویلچر معلول چیست؟

جک معلول با نام های بالابر ولیچربر، جک بالابر معلولین و جک ویلچر نیز شناخته میشود. این دستگاه برای جابجایی افزاد کم توان یا سالخورده بین دو اختلاف تراز مورد استفاده قرار می گیرد. بکارگیری بالابر ویلچر بر، فضای تردد افراد با ویلچر را از رمپ بی نیاز میکند. در واقع نصب جک معلولین به جای احداث رمپ باعث صرفه جویی در فضا و هزینه می شود. 

بالابر ویلچر معلول

 این نوع بالابر برای انتقال افراد کم توان یا دارای معلولیت جسمی بین دو ایستگاه تعریف شده با اختلاف سطح محدود طراحی می شود. یک کفی یا پلتفرم از طریق مکانیزم محرک کاربر را بین این دو تراز جابجا بصورت قائم جابجا می کند. در واقع این دستگاه نوعی بالابر برقی ویژه معلولین جسمی است که دارای ایمنی لازم برای کاربران خاص می باشد. 

خرید آسانسور ویلچربر

کاربرد بالابر ویلچر معلول 

این نوع بالابر کاربردهای بسیار زیادی دارد اما به طور خلاصه و کلی: 

  • فضای باز و فضای سرپوشیده،
  • محوطه و ورودی ساختمان،
  • داخل منازل، ویلاها و فروشگاه ها،
  • ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری،
  • امکان اختصاصی و عمومی

راهنمای خرید ویلچر پله

انواع مدل های بالابر ویلچر معلول

معمولا انواع جک معلول بر اساس مکانیزم شناخته میشوند. جک معلول با سیستم هیدرولیک و وینچ بیشتر شناخته شده و رایج هستند. انواع دیگری از جک های معلول با سیستم قیچی، اسکرو و دنده ای نیز وجود دارند که کمتر اجرا میشوند. همچنین می توان بالابر ویلچربر را بر اساس ظرفیت، نوع ورودی و ارتفاع جابجایی نیز دسته بندی کرد.

خرید بالابر استخری 

بالابر ویلچربر با کاربری اختصاصی

بالابرهایی که بمنظور استفاده یک یا چند نفر مشخص طراحی و ساخته می شوند در این دسته قرار می گیرند. بالابرهای اختصاصی در فضایی مانند خانه هاهی شخصی نصب می شوند و امکان دسترسی عمومی وجود ندارد. در شرایطی که امکان استفاده افراد غیر وجود داشته باشد، تمهیداتی مانند کلید برای بالابرهای ویلچر بر اختصاصی پیش بینی می شود تا از بکارگیری آن توسط افراد غیرمجاز جلوگیری بعمل آید.

بالابر ویلچربر با کاربری عمومی

انواع دیگری از بالابر حمل ویلچر متناسب با کاربری های عمومی توسعه یافته اند. در این نوع بالابر بطور معمول ابعاد کفی (پلتفرم) بزرگ تر است. همچنین تمهیدات ایمنی بیشتری برای کاربرد عموم لحاظ شده است. یک بالابر کفی ویلچر با کاربری عمومی حداقل ابعاد کفی ۹۰ در ۱۴۰ سانتیمتر را باید داشته باشد. 

بهترین مدل بالابر ویلچر معلول

بهترین و رایج ترین سیستم برای جک معلول سیستم هیدرولیک است. بالابر معلول با سیستم هیدرولیک می تواند بصورت جک در کنار یا جک در زیر اجرا شود. مدل جک در کنار به دلیل سهولت اجرا و عدم نیاز به حفره جک در زیر، کاربرد بیشتری دارد. سیستم های هیدرولیک نسبت به سایر سیستم ها ایمنی بالاتری دارد. یکی از مزایای مهم جک بالابر معلول هیدرولیک، نرمی و کم صدایی نسبی در حرکت است.

همچنین در صورت نیاز می توان پاوریونیت دستگاه را که با شلنگ به آن متصل است در محلی دورتر از آن جای داد.

خرید بالابر ویلچر معلول

ابعاد کفی (کابین) بالابر معلولین باید بگونه ای باشد که یک نفر با ویلچر و یک همراه را در براحتی در خود جای دهد. بهتر است با توجه به انواع گوناگون ویلچرهای دستی و برقی، بزرگترین سایز ویلچر مورد نظر قرار گیرد. همچنین باید فواصل اطمینان از طرفین لحاظ شود. توصیه میشود ابعاد مفید کابین کمتر از 85 در 120 سانتیمتر نباشد. 

ابعاد جک معلول، همچنین به نوع ورود و خروج دستگاه وابسته است. ابعاد جک معلول برای دستگاه هایی که ورود و خروج ویلچر از دو صلع مجاور کابین انجام میشود باید بزرگتر باشد. ابعاد بزرگتر کابین جک معلولین در این حالت به این دلیل است که ویلچر باید امکان چرخش 90 درجه برای خروج را داشته باشد. 

بهترین بالابر بیمار چه ویژگی هایی دارد؟ 

نکاتی که باید در هنگام خرید بالابر ویلچر معلول دقت کنید

الزام قانونی نصب بالابر ویلچر بر

از نظر مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرداری نصب جک معلولین در اختلاف سطح های مشخص شده الزامی است. بدون تعبیه بالابر ویلچر، مجوزهای لازم برای اخذ پایان کار شهرداری صادر نمیشود. از سوی دیگر این الزام از نظر معماری برای ایجاد امکان تردد برای معلولین و سالخوردگان کاملا بدیهی است. معماران و سازندگان ساختمان یا باید از رمپ (سطح شیب دار) استفاده کنند یا از راهکار اقتصادی جک معلولین. بنابراین بغیر از الزام قانونی، تعبیه جک معلولین در فضاهای مورد نیاز ساختمان را میتوان یک نیاز ضروری از نظر معماری دانست. در این میان برعهده سازندگان و مهندسین ناظر است که بر رعایت اصول ایمنی و فنی لازم در اجرای بالابر ویلچر بر دقت و نظارت کافی را داشته باشند.

ویژگی های ویلچر بالابر معلول

صرفه جویی در فضا با جک معلول

بالابر معلولین یک راهکار اقتصادی برای جبران اختلاف سطح است. در صورتی که از جک معلول برای این منظور استفاده نشود باید سطح شیب دارد یا همان رمپ اجرا شود. سطح شیب دار مناسب برای حرکت ویلچر شیبی در حدود 8 درصد دارد. برای تامین این شیب فضای بسیار زیادی در ساختمان اشغال میشود. با یک براورد ساده، اقتصادی بودن و میزان صرفه جویی در فضا و هزینه با بکارگیری جک معلولین کاملا مشخص میشود.

ایمنی در بالابر معلولین

مهم نیست ترافیک کاری دستگاه بالابر ویلچربر چقدر است. حتی اگر بالابر یکبار در سال مورد استفاده قرار بگیرد هم باید کاملا ایمن باشد. فراموش نکنید که این دستگاه برای استفاده افراد کم توان یا سالخورده است. این موضوع حساسیت ایمنی در جک معلول را دوچندان میکند. دستگاه ویلچربر باید کاملا دارای شرایط ایمن بوده و به تجهیزات و قطعات ایمنی مجهز شود.

اجزای تشکیل دهنده بالابر ویلچر معلول

جک بالابر ویلچر

جک بالابر ویلچر مشابه جک آسانسور عمل می کند. در بالابرهای ویلچر بالاکو از جک هیدرولیک با شفت کروم و صافی سطح 20 میکرون استفاده می شود. ساختار جک ویلچر بالاکو یک تکه یک مرحله ای Single stage است. بکارگیری لوازم آب بندی (پکینگ ها و متعلقات) با سطح کیفیت بالا باعث دوام و طول عمر بسیار بالای جک شده است. در تمام جک های بالابر بالاکو از سرسیلندرهایی استفاده می شود که توسط دستگاه های دقیق تراش  CNC تولید شده اند.

پاوریونیت بالابر ویلچر بر

پاوریونیت واحدی متشکل از الکتروپمپ، شیرهای کنترل و مخزن روغن و متعلقات است. پاوریونیت ویلچربرهای بالاکو در دو تیپ متفاوت در تناسب با نیازهای کاربری طراحی شده اند. مخزن روغن با استفاده از ماشین آلات cnc برشکاری و با رنگ الکترواستاتیک پوشش می گیرد.

شیر ایمنی در بالابر معلول

بالابر جک معلول باید به یک شیر کنترل ایمنی در ورودی جک مجهز باشد. بسته به طول مسیر و روش اجرا این شیر کنترل مکانیزم های متفاوتی دارد. عملکرد شیر ایمنی برای جلوگیری از سرعت بیش از حد مجاز (سقوط) جک است.

کفی بالابر معلول

کفی بالابر معلول باید شرایط مناسبی برای کاربری افراد کم توان که با ویلچر حرکت می کنند را داشته باشد. ابعاد این کفی باید متناسب و با در نظر گرفتن شرایط خاص طراحی شود. جنس کف بالابر ویلچر بر بالاکو از ورق آجدار فلزی انتخاب شده تا از سر خردن چرخ های ویلچر جلوگیری شود. دیواره های محافظ کاملا پوشیده در بالابرهای بالاکو، ایمنی بالاتری برای کاربران فراهم می آورد.

تابلوی فرمان

تابلو فرمان بالابر ویلچر بر بالاکو با استفاده از قطعات با کیفیت برندهای معتبر و بنامی مانند HYUNDAI و LS کشور کره مونتاژ می شود. تابلو فرمان به ادوات ایمنی مانند کنترل بار و کنترل فاز، کنتاکتورهای حفاظتی و … مجهز شده است.

پانل فرمان

پانل های فرمان شامل پوش باتن هایی برای فرمان حرکت در جهت مناسب و توقف اضطراری می باشند. در بالابر ویلچربر باید در هر ایستگاه (توقف) یک پانل فرمان جداگانه تعبیه شود. همچنین تعبیه یک پانل فرمان کامل داخل کفی برای کنترل دستگاه توسط کاربر ضروری است. وجود پوش باتن توقف اضطراری Emergency stop در پانل های فرمان الزامی است.

ریل های راهنما

ریل های راهنما بمنظور نگهداری و هدایت کفی در مسیر مشخص شده حرکت نصب می شوند. در بالابرهای بالاکو از ریل های استاندارد آسانسور با مقطع T از جنس فولاد نورد سرد استفاده می شود. این نوع ریل کیفیت حرکت بالا و استحکام لازم در بالابر را تامین می نماید.

قیمت بالابر ویلچر معلول

مقالات مرتبط

خدمات حمل بیمار از پله
مقالات آموزشی

حمل بیمار از پله

زمان مطالعه: 2 دقیقه افراد سالمند و ناتوان در جهت عبور از مسیر پله ها همواره دچار مشکل هستند و نیاز به یک نفر همراه دارند. در بسیاری موارد

توضیحات بیشتر »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 2 =

اسکرول به بالا