وسایل کمکی سکته مغزی در منزل

وسایل کمکی سکته مغزی
زمان مطالعه: 7 دقیقه

وسایل کمکی سکته مغزی در منزل معمولا عصا، ویلچر، صندلی پله، ویلچرپله رو و… می باشد. اما در ادامه به صورت خیلی دقیق تر هرکدام از آن ها را بررسی خواهیم کرد. تا انتها با تجهیزات توانبخشی کوشا همراه باشید.

بررسی تجهیزات و وسایل کمکی سکته مغزی

توانبخشی سکته مغزی در منزل یکی از راه‌های کمک به بهبود وضعیت بیماران است که از بیمارستان ترخیص شده‌اند. توانبخشی سکته مغزی شامل فعالیت‌هایی است که به افزایش قدرت عضلانی، بهبود تعادل، تقویت حافظه و توانایی انجام کارهای روزمره کمک می‌کند. برخی از فعالیت‌های توانبخشی در منزل عبارتند از:

  • انجام حرکات ساده با دست‌ها و پاها برای بهبود قدرت عضلانی و گردش خون
  • استفاده از وسایل کمکی مانند عصا، چوب، صندلی چرخ‌دار و غیره برای حفظ تعادل و جلوگیری از سقوط
  • انجام بازی‌ها و فعالیت‌های ذهنی مانند حل مسئله، حفظ شعر، خواندن کتاب و غیره برای تقویت حافظه و تمرکز
  • انجام کارهای روزمره مانند پوشیدن لباس، شست‌وشو، خوردن غذا و غیره با استفاده از دست‌ها یا وسایل کمکی برای بهبود توانایی عملکرد
  • درخواست کمک از خانواده، دوستان یا پرستاران در صورت نیاز برای انجام کارهای سخت یا خطرناک

معرفی وسایل کمکی سکته مغزی

بیماران سکته مغزی کسانی هستند که براثر  سکته مغزی که عارضه خطرناکی است که حتی در صورت زنده ماندن فرد اختلال در مغز باعث بروز عوارض جسمانی زیادی می‌شود. اینکه کدام قسمت از بدن براثر سکته مغزی دچار اختلال عملکرد شود بستگی به این دارد که سکته در کدام قسمت مغز رخ‌داده است اما موضوع اصلی این است که بیماران سکته مغزی چگونه به روال عادی زندگی همیشگی خود برگردند؟
وسایل کمکی یا توان‌بخشی به بیماران سکته مغزی کمک می‌کنند قابلیت‌ها و مهارت‌های ازدست‌رفته خود را دو بار به دست آورند.

عصا

عصا یکی از قدیمی‌ترین وسایل کمکی برای راه رفتن است. استفاده از اعصاب به بیش از ۵ هزار سال قبل برمی‌گردد عصا وسیله‌ای است که اکثراً برای کمک به راه رفتن، ایجاد ثبات، و تعادل در حین راه رفتن را بهبود می‌بخشد از همین جهت عصا می‌تواند برای بیماران سکته مغزی بسیار مفید باشد.

در ادامه فهرستی از انواع عصا نام‌برده‌ایم که شناخت انواع آن برای افرادی که نیازمند به استفاده مداوم از عصا هستند مفید است.

  • عصای چوبی: عصای چوبی یا سنتی از قدیمی‌ترین انواع عصا محسوب می‌شود امروزه نیز از آن استفاده می‌کنند
  • عصای فلزی: این عصاها از جنس فلز بوده و قابلیت تنظیم دارند.
  • عصای سفید: برای استفاده از نابینایان طراحی‌شده رنگ آن سفید است
  • عصای متصل به پله: این نوع عصا زمان بالا رفتن از پله استفاده می شودکه  ارتفاع پله را نصف می‌کند و برای بیمارانی که براثر سکته مغزی توانایی حرکت و چابکی خود را از دست داده‌اند مناسب است.
  • عصاهای سه‌پایه و چهارپایه: این نوع از عصاها برای بیماران سکته مغزی می‌تواند سطح اتکا بیشتری را فراهم کند و به حفظ تعادل کمک کند.
  • عصاهای متصل به صندلی: این عصا برای افرادی که تحمل راه رفتن آن‌ها کم است توصیه می‌شود. پایه این قابل‌جمع شدن است زمانی که شخص خسته می‌شود می‌تواند پایه عصا را جمع کند و تبدیل به صندلی می‌شود

قیمت خرید ربات کمکی راه رفتن 

کراچ

کراچ یکی از وسایل کمکی راه رفتن برای بیماران سکته مغزی است. کراچ درزمانی استفاده می‌شود به‌طور کامل وزن از روی اندامی چون پا، مچ پا، لگن یا زانوها برداشته شود. برای استفاده ایمن از کراچ قدرت بازوی کافی و دو دست لازم است.
کسانی که از کراچ نوع زیر بغلی استفاده می‌کنند باید توجه داشته باشند این احتمال وجود دارد که اعصاب و عروقی که در زیر بغل وجود دارند امکان دارند تحت‌فشار قرارگرفته و آسیب ببیند. کراچ به‌عنوان دو پای اضافی عمل می‌کند

واکر

واکر یکی از وسایل کمکی برای راه رفتن بیماران سکته مغزی است. واکر نسبت به عصا و کراچ تعادل و سطح اتکا بیشتری را فراهم می‌کند. واکر امکان دارد چرخ‌دار یا ساده باشد برای واکر باید نکاتی را رعایت کنیم.

  • واکر را نباید روی زمین سر دهیم زیرا سطح پلاستیکی آن خورده می‌شود ضریب اطمینان استفاده از این وسیله را کاهش می‌دهد.
  • هنگام راه رفتن نباید شخص از پایه‌های جلوی واکر جلوتر برود زیرا ممکن است زمین بخورد.

صندلی پله

صندلی پله پیما همانطور که از نامش پیداست برای بالا و پایین رفتن از پله ها استفاده می شود. این صندلی مخصوص افرادی است که قادر به رفت و آمد از پله ها به تنهایی نیستند. به کمک خرید صندلی پله می توانید بیمار را به راحتی و با امنیت کامل از پله ها عبور و مرور بدهید.

ربات توانخشی

معمولاً افراد بعد از بیماری‌هایی مانند سکته مغزی، توانایی راه رفتن یا حرکات نرمال دست‌وپا را از دست می‌دهند و در فعالیت‌های ساده روزانه مانند راه رفتن، جابه‌جا کردن اشیاِ به کمک دست و بسیاری دیگر از فعالیت‌های ساده روزانه بازمی‌مانند. اما راه‌حل چیست؟

استفاده از وسایل توان‌بخشی دست راه‌حل این مشکل است ازجمله این وسایل می‌توان به ربات توان‌بخشی دست اشاره کرد که وسیله‌ای ساخته دست انسان است که کاربرد آن در فعالیت روزانه به‌قدری کار را برای افراد سکته مغزی و ناتوان راحت می‌کند  که این افراد نیز می‌توانند تمام فعالیت‌هایی که در زمان سلامت دست خود انجام می‌دانند را در این مدت نیز انجام دهند.

اگر مایل هستید در رابطه با ربات‌های توانبخشی بیشتر بدانید و انواع آن را بشناسید جواب سوالات خود را در ادامه خواهید یافت.

ربات‌تونبخشی انواع مختلفی دارد که به چند دسته تقسیم می‌شوند. ربات توانبخشی پای متحرک، ربات توانبخشی بازوی جایگزین و ویلچر اتوماتیک از این دسته ربات‌ها

برای خرید ربات توان‌بخشی دست و دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با ربات توان‌بخشی دست از کینگ مد همین حالا با کارشناسان کوشا تماس بگیرید و پس از دریافت مشاوره رایگان، محصول موردنظر خود را خریداری فرمایید.

ازآنجایی‌که ممکن بیماران سکته مغزی به مشکلات مختلفی دچار شوند و با توجه به مشکلات آن‌ها باید راه درمانی را برگزید می‌توان به برخی از مشکلات آن‌ها که  در منزل می‌توان آن‌ها را درمان کرد پرداخت: به‌عنوان‌مثال گفتاردرمانی در منزل، کاردرمانی در منزل، درمان‌های ذهنی و شناختی، درمان‌های عاطفی و هیجانی نام برد.

ربات توانبخشی دست از وسایل کمکی سکته مغزی

شاید برخی تصور کنند که هیچ  تفاوتی میان ویلچری که برای یک  کودک خریداری می‌کنند با فرد بزرگسال  وجود نداشته باشد. اما این تصور کاملاً اشتباه است. تولیدکنندگان به ‌منظور فراهم کردن شرایط بهتری برای زندگی تمامی افراد توانخواه، معمولاً محصولات خود را با مناسب با هر شرایط سنی و همچنین همه محدودیت‌های جسمی به تولید می‌رسانند. تا از این طریق همه معلولین به‌ ویژه اطفال از ویلچر تجربه خوبی را داشته و بتوانند به استقلال کافی برای فعالیت‌های اجتماعی و امورات روزمره خود بپردازند. می‌توان گفت که اهمیت خرید ویلچر مخصوص اطفال بسیار بالاست و شما باید برای انتخاب این محصول حتماً باید و نبایدهایی را در نظر بگیرید. خوشبختانه برندهای ایرانی و هم برندهای خارجی ساخت این ویلچرها در مدل‌های مختلف می‌پردازند و شما برای خرید آن‌ها از هر نوع برندی هیچ‌گونه محدودیتی نخواهید داشت.

راهنمای خرید ویلچر کودکان

به دلیل اینکه بیماران سکته مغزی ناتوانی هایی دارند باید محیط زندگی آنها مناسب سازی شود ، بسیاری از خانواده ها این مسئله ی مهم را جدی نمی گیرند ، با مناسب سازی محیط زندگی، فرد به طور مستقل می تواند کارهای خود را انجام دهد و جابجایی و حرکت برای بیمار سکته مغزی در خانه راحت تر انجام می شود.

  • استفاده از سطح های شيب دار به جای پله در مسیرهای ورودی برای بیمارانی که مشکلات حرکتی دارند بسیار کمک کننده است.
  • وجود محافظ ها و میله هایی جهت گرفتن در راه پله ها و ایمن سازی جاهای پر خطر خانه برای بیماران.
  • نصب کردن میله ها و محل های گرفتن در دستشویی و حمام .
  • کاهش ارتفاع پله ها و کاهش تعداد پله ها برای راه رفتن راحت بیمار .
  • برداشت موانع و اجسام شیشه ای از جلوی راه بیمار.
  • استفاده از فرش و موکت برای تمام سطوح خانه ، تا در صورت افتادن بیمار سکته مغزی آسیبی بر وی وارد نشود.
  • وجود آسانسور به جای راه پله

ویلچرپله

ویلچر پله رو ، همانطور که از نام آن پیداست ، یک ویلچر هست که قابلیت عبور از مسیر پله ها را دارد و نیاز به یک نفر همراه دارد تا جهت حرکت روی پله ها ، این دستگاه را کنترل نماید. ویلچر پله رو به صورت کاملا اتوماتیک و با استفاده از نیروی باطری ، حرکت روی پله ها را در ایمنی بالا ، انجام می دهد. ویلچر پله را می توان به عنوان بهترین و مناسب ترین جایگزین صندلی پله معرفی کرد. در واقع شما با خرید ویلچر پله دیگر نیازی به نصب و راه اندازی نخواهید داشت. در کوتاهترین زمان ممکن ، امکان استفاده از ویلچر پله ایجاد می شود. همچنین شما به راحتی می توانید ویلچر پله را جابه جا کنید و هرجایی که نیاز داشتید از آن استفاده کنید.

خرید ویلچرپله

با توجه به قیمت بالای دستگاه حمل ویلچر و ویلچربر های خارجی ، کوشا به عنوان یکی از عاملین فروش دستگاه حمل ویلچر روی پله اراِیه این محصول را انجام می‌دهد تا تمامی هم وطنان عزیز بتوانند در اقصی نقاط کشور این محصول با کیفیت را تهیه نمایند. کارشناسان کوشا اماده ارائه مشاوره در ساعات کاری می باشند. یکی از دغدغه های معلولین حمل و نقل راحت بین طبقات یک ساختمان می‌باشد. بالابر ویلچر دستگاهی است جهت جابه جایی راحت و آسان برای معلولین و سالمندان. نام دیگر این بالابر، بالابر ویلچر‌بر می باشد. این نوع از بالابر ها را می‌توان هم در داخل ساختمان ها و هم در بیرون در فضا ها و مکان های عمومی نصب کرد.

کاهش استرس

ممکنه شما هم در هنگام انتقال فرد سالمند و جابه جایی بر روی پله ، از افتادن یا انتقال نامناسب و ایجاد فشار به بیمار ، استرس داشته باشید . با خرید ویلچر پله می توانید انتقالی کاملا ایمن و بدون استرس تجربه نمایید.

کاهش فشار 

حتما در صورت بالا بودن وزن بیمار ، فشار بالایی به فرد همراه وارد گردد که این مشکل میتواند خطرات بسیاری را برای فرد همراه یا بیمار ایجاد نماید.

زمان نصب سریع 

شما برای استفاده از ویلچر پله می تواند در چند دقیقه ، دستگاه را آماده استفاده نمایید.

کاربری آسان 

استفاده از ویلچر پله می تواند توسط هر فردی با هر سطحی از آمادگی جسمی و ذهنی انجام گیرد. دستورالعمل استفاده از دستگاه ، بسیار آسان و راحت می باشد.

ویلچر پله رو ویژگی های بسیاری دارد که برخی از مهمترین آن ها عبارتنداز :

  • کاربری آسان و سریع
  • شارژ بوسیله برق تک فاز
  • حرکت نرم و بدون لرزش
  • دارای دستگیره استیل محافظ
  • تعمیر و نگهداری آسان
  • امکان استفاده در اماکن عمومی
  • مجهز به تسمه نگهدارنده قوی

با وجود این که اغلب بیماران سکته مغزی، در راه رفتن با اختلال مواجه می شوند، با استفاده از درمان های ذکر شده و استفاده از دستگاه توانبخشی راه رفتن می توانند به زندگی مستقل خود باز گردند. دستگاه تحریک الکتریکیه یکی از جدیدترین دستگاه های موجود می باشد که موجب بهبود و اصلاح الگوی راه رفتن بیماران سکته مغزی می شود. سنسورهای پیشرفته به کار برده شده در این دستگاه، حرکات بدن را شبیه سازی می کند. با بستن این دستگاه زیر زانو، می توان مچ و انگشتان پا را بالا برد. دستگاه تحریک الکتریکیه مزایای بسیاری دارد که از جمله این مزایا، می توان کمک به رفع مشکل راه رفتن، طبیعی جلوه دادن حرکات بدن، پیشگیری از تحلیل عضلات، کاهش احتمال زمین خوردن، افزایش اعتماد به نفس به هنگام راه رفتن، افزایش سرعت راه رفتن، بالا بردن تعادل بدن، کمک به بالا رفتن از پله و بلندی، بالا بردن جریان خون، کمک به بازیابی استقالا فردی و بهبود سطح کیفیت زندگی بیمار را نام برد. این دستگاه به دلیل کوچکی، سبکی و بی سیم بودن، به راحتی در زیر لباس قرار گرفته و به بهبود راه رفتن کمک می کند. دستگاه تحریک الکتریکیه توسط اپلیکیشن اختصاصی قابل کنترل می باشد.

مقالات مرتبط

خدمات حمل بیمار از پله
مقالات آموزشی

حمل بیمار از پله

زمان مطالعه: 2 دقیقه افراد سالمند و ناتوان در جهت عبور از مسیر پله ها همواره دچار مشکل هستند و نیاز به یک نفر همراه دارند. در بسیاری موارد

توضیحات بیشتر »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + دو =

اسکرول به بالا