ویلچر مخصوص سالمندان

قیمت ویلچر مخصوص سالمندان
زمان مطالعه: 6 دقیقه

ویلچر مخصوص سالمندان چه ویژگی هایی دارد؟ برای انتخاب ویلچر مخصوص سالمندان چه معیارهایی را باید در نظر داشته باشیم؟ 

خرید ویلچر مخصوص سالمندان

در این مقاله می خواهیم شما را در خرید ویلچر سالمندان راهنمایی کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید. 

یکی از ابزارهایی که جزو تحهیزات پزشکی محسوب می‌شود و برای سالمندان و برخی بیمارانی که قادر به راه رفتن نیستند بسیار کاربردی است، ویلچر است. شاید این تصور همواره با ما باشد، ویلچر مخصوص افرادی است که توانایی راه رفتن را ندارد اما باید گفت در بسیاری از مواقع که شخص بیمار یا سالمند است ترجیحا به جای اینکه راه برود و به خود آسیب بیشتری وارد نماید از ویلچر استفاده کند. به عنوان مثال یک خانم باردار را در نظر بگیرید که در زمان وضع حمل است و راه رفتن هم به او و هم به جنین آسیب می‌رساند، در این مواقع بهتر است به جای این که به سختی تلاش کند راه برود از ویلچر استفاده کند. خیلی مواقع پیش می‌آید که با یک شخص سالمند به زیارت می‌روید، او به سختی می‌تواند هم پای شما راه برود در نتیجه اگر از یک ویلچر استفاده کند هم در زیارت کردن جلو می‌افتد و هم شما می‌توانید با اطمینان خاطر بیشتری او را به جاهای دیگر نیز ببرید بدون آن که بیم آن برود که او خسته شده است.

راهنمای خرید ویلچر 

انتخاب ویلچر مخصوص سالمندان

افراد در سنین مختلف با نیازهای متفاوت می‌توانند صندلی چرخ‌دار مناسب خود را در بازار انتخاب کنند و آن را خریداری کنند. اینکه شما هم از نیاز خود به صندلی چرخ‌دار اطمینان حاصل کنید و بدانید که دقیقاً کدامیک از انواع مختلف صندلی چرخدار سالمندان می‌تواند برای شما مناسب باشد یکی از ضروری‌ترین مسائلی است که قبل از هر چیزی باید به آن بپردازید.

با توجه به سبک زندگی کاربران و تحرک آن‌ها، انتخاب یک ویلچر یا صندلی چرخ دار جدید، یا برای آن فرد مفید واقع می‌شود و زندگی او را بهبود می‌بخشد یا اینکه فقط برای خودش و اطرافیانش اسباب زحمت می‌شود و وقت و انرژی آن‌ها را هدر می‌دهد.

همانطور که همه ما می‌دانیم، نیازهای افراد سالمند مشابه و مانند یکدیگر نیست و آن‌ها با هم تفاوت‌های بسیاری دارند. برخی از افراد ممکن است بخواهند برای کاربرد همیشگی خود به دنبال بهترین ویلچر بگردند و برخی دیگر احتمالا برای مصرف کوتاه‌ مدتی نیاز به آن دارند تا فقط برای زمان کمی بتوانند مشکل حرکت خود را برطرف کنند.

انواع ویلچرها: 

ویلچر ها به دو دسته کلی تقسیم میشوند.

– دسته ی اول ویلچر های معمولی یا دستی

– دسته ی دوم ویلچر های برقی یا اتوماتیک

اما این دسته بندی از دید کارایی ویلچر ها هستش در دل این دسته بندی ها، دسته بندی هایی وجود دارد که از دید خیلی از افراد پنهان هستند. ویلچر ها چه معمولی چه اتوماتیک دسته بندی های زیر را شامل میشوند:

۱- ویلچرها  از نظر سنی که شامل این مواد است: کودکان ، میان سالان و سالمندان

۲- ویلچرها از نظر کاربردی شامل این موارد است: ورزشی ، خانگی و خیابانی

انواع ویلچر مخصوص سالمندان

در اینجا بخشی از مهم ترین آن ها را توضیح می دهیم:

ویژگی انواع ویلچر مخصوص سالمندان

ویلچر (صندلی چرخ‌دار) برقی

ویلچر برقی مناسب سالمندانی است که تحرک آن‌ها محدود به بالاتنه‌ جسم آن‌ها است و نمی‌توانند با پا راه بروند و دچار مشکلات عدم استقلال هستند. این صندلی‌های چرخ‌دار برقی مناسب برای گشت زدن در شهر و داخل خانه‌اند. اغلب این ویلچرها خیلی سنگین‌اند و برای جابه‌جایی آن‌ها به ون نیاز است. البته امروزه نمونه‌های تاشوی آن هم وجود دارد که می‌توان آن را با خود به همه‌جا برد و از حجم آن کاست.

صندلی‌های چرخ‌دار دستی

انواع مختلفی از ویلچرهای دستی در بازار وجود دارد. صندلی‌ چرخ‌دار دستی محبوب‌ترین و پرکاربردترین نوع صندلی چرخ‌دار است که در بازار یافت می‌شود. این صندلی‌های چرخ‌دار، یا از پشت سر باید توسط کسی هول داده شوند و یا اینکه خود شخص کاربر باید آن را به وسیله دستگیره روی چرخ آن را به حرکت در‌آورد. این نوع از صندلی چرخ‌دار می‌تواند برای افرادی که تحت نظارت پرستار و یا افراد نزدیک خانواده خود هستند مناسب باشد و همینطور کاربرانی که خودشان دارای قدرت استقلال کافی هستند.

ویلچرهای دستی انواع مختلفی دارند و برای انتخاب بهترین صندلی چرخ‌دار دانستن اینکه کدام یک از آن‌ها نیاز شما را برآورده می‌کند، بسیار ضروری و مهم است. 

صندلی‌های چرخ‌دار وظیفه سنگین

اگر شما یا یکی از عزیزانتان که دچار مشکل حرکتی شده است و به ویلچر نیاز دارد، سنگین وزن هستید، صندلی‌های چرخ‌دار وظیفه سنگین می‌توانند بهترین گزینه برای این گروه از افراد باشند. این صندلی‌های چرخ‌دار برای سالمندانی که قدبلندتر و یا عریض‌تر هستند، طراحی شده است. از آنجایی که این صندلی‌ها طراحی شدند تا افراد سنگین را حمل کنند، طبیعتاً خودشان نیز به قدر کافی باید سنگین باشند. به همین دلیل در برخی مواقع حمل و نقل این صندلی‌های چرخ‌دار بسیار سخت و مشکل است و فرد را با دشواری خاصی روبرو می‌کند. بسیاری از این صندلی‌های چرخ‌دار وظیفه سنگین، قابل تنظیم‌اند.

صندلی‌های چرخ‌دار  سبک وزن

ویلچرهای سبک وزن نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابل تا شدن و حمل‌ و نقل آسان‌تر باشند. این صندلی‌ها به راحتی تا می‌شوند و در خودرو، خانه و هر جای دیگری که قصد استفاده از آن را دارید به راحتی جا می‌شوند و از صندلی‌های چرخ‌دار وظیفه سنگین و برقی بسیار سبک‌ترند.

صندلی‌های چرخ‌دار بسیار سبک

ویلچرهای بسیار سبک وزن دارای سنگینی به میزان ۵/۴ کیلوگرم هستند. این صندلی‌های چرخ‌دار به اندازه بقیه صندلی‌هایی که در بالا معرفی کردیم سنگین نیست. این صندلی‌ها فقط تحمل افراد سالمند عادی را دارد. اغلب برای مسافرت رفتن و افرادی که دارای قوای نسبتا بهتری نسبت به بقیه افراد هستند و پرستار دارند، این نوع از ویلچر می‌تواند بهترین صندلی چرخ‌دار مناسب برای شما باشد. این ویلچرها به راحتی تا می‌شوند و قابل حمل برای همه نقاط هستند.

ویلچرپله رو 

نکات خرید ویلچر مخصوص سالمندان

از مهم ترین نکاتی که باید در خرید ویلچر مخصوص سالمندان به آن توجه داشته باشید: 

  • هزینه: مهم ترین چیزی که شما باید در نظر داشته باشید این است که قرار است چه مقدار هزینه کنید! اگر مقدار هزینه ای که مد نظر دارید کم است باید سراغ بهترین ویلچر ارزان قیمت بروید.
  • وزن

زمانی که می‌خواهید برای خرید ویلچر برای سالمندان اقدام کنید، باید هم وزن کاربر و هم وزن صندلی که قصد خرید آن را دارید را در نظر داشته باشید. اگر قصد دارید برای خودتان خرید کنید و سنگین‌وزن هستید، یا اگر قصد خرید ویلچر برای یکی از نزدیکان خود را دارید که وزن بالایی دارد، باید به سراغ صندلی‌های چرخ‌دار وظیفه سنگین بروید و نوع مقاوم آن را که برای افراد سنگین‌وزن طراحی شده، خریداری کنید.

علاوه بر این باید در نظر داشته باشید که چه کسی قرار است آن صندلی چرخ‌دار را بلند کند و با خودش جابجا کند. اگر شما هم سالمندی هستید که قصد دارید برای همسر خود صندلی چرخ‌دار تهیه کنید، پیشنهاد من به شما این است که از ویلچرهای خیلی سبک خریداری کنید، زیرا می‌توانید آن‌ها را به راحتی تا کنید و با خود به همه‌جا ببرید بدون اینکه کوچکترین فشاری متحمل خودتان بشود.

  • عرض

انواع مختلف صندلی‌های چرخ‌دار در عرض و پهنای مختلف عرضه بازار شده‌اند. هر چه عرض و پهنای یک صندلی بیشتر باشد، راحتی که برای شما فراهم می‌کند، بیشتر خواهد بود. البته باید به خاطر داشته باشید که قبل از خرید بهترین ویلچر مورد نظر خود، باید عرض در ورودی خانه خود را اندازه بگیرید و پس از آن صندلی عریض‌تر را برای خود خرید کنید.

  • میزان راحتی

موارد زیادی در میزان راحتی یک صندلی چرخ‌دار مناسب سالمندان دخیل هستند. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، جای دست و پای سالمند روی صندلی‌ چرخ‌دار است. بهتر است برای خرید ویلچر مناسب سالمندان به این نکته هم توجه کنید که لایه بالشتی آن چقدر راحت است و هم‌چنین در نظر داشته باشید که آیا ویلچری که انتخاب کردید، مناسب قد شما یا سالمند عزیز شما است یا خیر.

  • میزان توانایی حرکتی و استقلال سالمند

ممکن است شما جزو سالمندانی باشید که ترجیح می‌دهد از صندلی‌های چرخ‌دار برقی مناسب سالمندان برای خود استفاده کند، زیرا توانایی حرکتی شما محدود است و کسی را در اطراف خود برای مراقبت از خودتان ندارید که برای حرکت کردن به کمک شما بیاید. برای بقیه افراد ممکن است ویلچرهای برقی مناسب سالمندان، بسیار گران باشد، یا خیلی پیچیده به نظر بیاید. اگر شما جز موارد اول نیستید، شاید بهتر باشد از ویلچرهای دستی برای خود استفاده کنید، زیرا این نوع ویلچر برای شما مناسب‌تر از نوع برقی آن است.

  • قابلیت حمل و نقل

این امکان وجود دارد که برخی از صندلی‌های چرخ‌دار برقی و وظیفه سنگین سالمندان، فقط با ون حمل و نقل شوند. با توجه به شرایط جسمی برخی از سالمندان، احتمالاً برای برخی از افراد این یک مشکل به حساب نیاید. اما برخی دیگر از خانواده‌ها و افراد ممکن است با این موضوع مشکل داشته باشند و صندلی‌های چرخ‌داری که به راحتی تا بشوند و بتوان به راحتی آن‌ها را حمل کرد برای آن‌ها مناسب باشد که بتوانند راحت آن را به همه‌جا بروند.

به طور کلی برای انتخاب بهترین ویلچر این مورد را در نظر داشته باشید که برای انتخاب ویلچر مخصوص سالمندان فقط باید ویلچری را انتخاب کنید که مناسب همان فرد است. یعنی اول شرایط روحی و جسمی آن شخص را در نظر گرفته و سپس بر اساس آن ویلچر مخصوص را خریداری نمایید.

مقالات مرتبط

ویلچربرقی
ویلچر

انواع ویلچربرقی

زمان مطالعه: 4 دقیقه انواع ویلچربرقی کدام است؟ ویلچرها کاربردهای بسیار زیادی دارند و از وقتی وارد بازار شدند نیاز بسیاری از افراد را حل کرده اند. اما بین

توضیحات بیشتر »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 20 =

اسکرول به بالا

عضویت در خبرنامه

از جدیدترین تجهیزات و تخفیف های کوشا غافل نشو. کافیه ایمیلتو وارد کنی