آموزش تعویض پوشک سالمندان

تعویض پوشک سالمندان
زمان مطالعه: 5 دقیقه

تعویض پوشک سالمندان به چه صورتی می باشد؟ روش اصولی تعویض پوشک سالمندان چیست؟ 

تعویض پوشک یکی از مهم ترین کارهایی است که باید برای افراد سالمندی که مشکلات دفع ادرار دارند و یا زمین گیر شده اند انجام دهید.

اما این تعویض با تعویض پوشک کودکان کاملا متفاوت می باشد. 

پوشاک کردن افراد سن بالا یا پوشینه بزرگسالان برای بسیاری کار سختی است و باید یک سری مراحل و روش ها را به ترتیبب انجام داد و حتی روش نگهداری از سالمند پوشکی بسیار شرایط ویژه ای دارد.

چالش های زیادی با افزایش سن به  وجود می آید و بی اختیاری یکی از آنهاست. چگونه می توانید در تعویض پوشک سالمندان به آنها کمک کنید؟ ابتدا با رفتار خود شروع کنید. این بسیار مهم است؛ شما نمی خواهید فردی که به او کمک می کنید را خجالت زده کنید. نباید آنها را بیشتر از پیش خجالت زده کنید. بخشنده باشید، با محبت رفتار کنید و اجازه ندهید آنها فکر کنند که شما را آزار می دهند! 

خرید صندلی حمام بیمار

در برخی از موارد سالمندان به دلیل کهولت سن و فرسودگی اعضای بدن که باعث ناتوانی جسمانی می گردد توانایی انجام نظافت شخصی و بسیاری از کارهای شخصی را ندارند. در نتیجه نیاز به استفاده از پوشک های بزرگسالان و ایزی لایف برای این قشر وجود دارد. در این مقاله سعی داریم راهکارهایی را برای شما عزیزان مطرح کنیم تا این عملیات را بتوانید به صورت ساده تر و سریعتر انجام دهید. نحوه تعویض پوشک سالمندان

نحوه تعویض پوشک سالمندان

افراد سالمند مشکلات بسیاری از قبیل بی اختیاری در ادرار و مدفوع را دارند و نیاز به استفاده از پوشک در این گونه از سالمندان امری اجباری است. چند نکته که شما باید در هنگام تعویض پوشک در سالمندان رعایت کنید را بررسی می کنیم.

بیماری دیستروفی چیست و راهکارهای درمان آن کدام است؟

دقت کنید که در هنگام عملیات تعویض پوشک به هیچ وجه نباید این حس را به سالمندان منتقل کنید که از انجام این کار اذیت هستید و ان ها به شما وابسته اند و به هیچ وجه حس شرمندگی و خجالت در ان ها ایجاد نگردد.

تاکنون دقت کرده اید که چه سالمندانی نیاز به تعویض پوشک دارند؟ 

بی‌اختیاری ادرار که اصلی‌ترین دلیل نیاز سالمندان به پوشک است؛ به حالتی گفته می‌شود که در آن فرد به دلیل ابتلا به مشکلات جسمی، قادر به نگه داشتن ادرار خود نیست. پذیرش بی‌اختیاری ادرار و مدفوع و مقابله با آن برای خود فرد سالمند و اطرافیانش دشوار است. بسیاری از سالمندان سعی می‌کنند این مشکل جدی را نادیده بگیرند و به زندگی خود ادامه دهند. این در حالی است که پوشک مخصوص بزرگسالان بهترین روش برای حل این مشکل است. تشویق سالمند به استفاده از پوشک، نیاز به صبر، درک متقابل و تعهد به حفظ شأن و منزلت عزیزتان دارد. بنابراین اگر در اطرافیان‌تان شخص سالمندی دارید که دچار بی‌اختیاری است و نیاز به استفاده از پوشک دارد.

قیمت پله نورد برقی به چه مواردی بستگی دارد ؟

وسایل مورد نیاز جهت تعویض پوشک سالمندان

برخی از مهمترین تجهیزات مورد نیاز جهت تعویض پوشک سالمند عبارتنداز :‌

  • دستکش یکبار مصرف بهداشتی
  • پوشک بزرگسالان متناسب با سایز فرد
  • کیسه زباله
  • دستمال مرطوب و یا دستمال نم دار جهت تمیز کردن
  • کرم ضد سوختگی

در صورتی که برای بار اول هست قصد انجام این کار را دارید از یک پرستار مجرب کمک بگیرید تا راهکارهای مناسبی در اختیار شما بگذارد.

همچنین برای راحتی کار می توانید از یک تخت با ارتفاع استاندارد بهره بگیرید. همچنین استفاده از تخت های اتوماتیک و بالابر بیمار می تواند بسیار کمک کننده باشد. در بسیاری موارد که وزن سالمند بالاست و امکان جابه جایی فرد وجود ندارد استفاده از بالابر بیمار توصیه می شود شما می توانید توسط بالابر بیمار ، سالمند را از سطح زمین بلند کرده و بوسیله جلیقه مخصوص تعویض پوشک در جهت تعویض پوشک سالمند اقدام کنید.  وجود تخت استاندارد علاوه بر تسلط به شرایط بیمار امکان استفاده از تجهیزات کمک حرکتی دیگر را نیز برای افزایش سرعت و تسهیل کار بسیار موثر می باشد.

روش اصولی تعویض پوشک سالمندان

همچنین اگر سالمند توانایی کنترل ادرار و مدفوع را دارد و توانایی حرکتی مناسبی ندارد شما می توانید از صندلی بالابر حمام توالت تجهیزات توانبخشی کوشا استفاده کنید.

مراحل تعویض پوشک سالمندان

اگر بخواهیم مراحل تعویض پوشک سالمند را اولویت بندی و مرحله به مرحله انجام دهیم می توانیم مطابق با مراحل زیر انجام دهیم :

  • مرحله اول شست شوی دست ها و پوشیدن دستکش یکبار مصرف
  • تنظیم ارتفاع تخت جهت تسلط بیشتر بر شرایط
  • بازکردن پوشک سالمند از جلو و سپس خواباندن به پهلو و قرار دادن پوشک تمیز ، زیر سالمند و جداکردن پوشک کثیف
  • قراردادن پوشک کثیف در پلاستیک زباله
  • تمیز کردن نواحی الوده بوسیله دستمال مرطوب و استفاده از پماد های سوختگی در صورت نیاز
  • بستن پوشک جدید به سالمند و قراردادن سالمند در حالت اولیه

اگر نیاز به خرید بالابر دیواری بیمار دارید با ما تماس بگیرید. 

 

فیلم طرز پوشک کردن سالمندان

در این فیلم می توانید اصول و طرز پوشک کردن سالمندان را مشاهده کنید.

زمان تعویض پوشک سالمندان

زمان تعویض پوشک بزرگسالان یکی از دغدغه‌های خانواده این افراد و یا پرستارهای این عزیزان می‌باشد. در سنین بالا، دلایل مختلفی باعث می‌شوند که افراد به پوشک بزرگسال و یا در اصطلاح جدیدتر، پوشینه بزرگسال نیاز پیدا کنند.

کهولت سن، بیماری‌های مربوط به کمر و پا و برخی بیماری‌های خاص از دلایلی هستند که باعث می‌شوند افراد در بزرگسالی دچار بی‌اختیاری در کنترل ادرار شده و در این زمینه با مشکل روبرو شوند.

این موضوع برای خود فرد و خانواده‌های آن‌ها در ابتدا دشوار بوده و از لحاظ روحی بر روی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. اما از آنجا که باید با شرایط کنار آمد و سعی کرد موقعیتی آرام و به دور از استرس فراهم کرد، در این مقاله سعی کرده‌ایم نکاتی درباره زمان تعویض پوشک و همچنین آموزش بستن پوشک بزرگسالان ارائه دهیم تا انجام این کار برای شما راحت‌تر شود.

انواع پوشکی که برای سالمندان استفاده می شود

پوشک هایی که برای سالمندان استفاده می شود انواع و حالت های مختلفی دارد که بر اساس نوع بیماری و زمین گیر بودن از آن استفاده می شود. 

پوشک‌های یک بار مصرف و نازک:

این پوشک‌ ها از مواد پارچه‌ای ساخته شده‌ اند و برای استفاده در زیر لباس، به ویژه برای افرادی که هنوز نسبتا مستقل هستند بسیار مفیدند. سالمندانی که بی‌ اختیاری خفیف یا متوسط ​​دارند و می‌ توانند شلوار خود را بالا و پایین بکشند؛ بهتر است از این پوشک‌ ها استفاده کنند.

جابجایی بیمار در تخت چگونه انجام می گیرد ؟

پوشک‌ های قابل استفاده مجدد:

این پوشک‌ ها از پارچه‌ های ضخیم ساخته شده‌اند و می‌توان با خیال راحت آنها را در لباسشویی با لباس‌های دیگر شسته و خشک و مجددا استفاده کرد. سالمندانی که پوست حساسی دارند و هنوز نسبتا مستقل و فعال هستند بهتر است از این پوشک‌ها استفاده کنند.

پوشک‌های شورتی:

این نوع پوشک دقیقا مثل شورت است و دارای زبانه‌های منعطف در دو طرف می‌باشد. پوشک‌های شورتی بسیار جاذب و مناسب برای جلوگیری از نشتی ادرار به شلوار هستند. ضمن اینکه می‌توانند به خوبی رطوبت و بو ادرار را از بین ببرند.

نکات نهایی که در حین تعویض پوشک سالمد باید رعایت کنید

  • پوشک او را مرتبا عوض کنید. برای کاهش خطر ابتلا به عفونت، باید همیشه پوشک تمیز و خشک باشد.
  • سایز پوشک را به صورت دوره‌ای بررسی کرده و متناسب با چاق یا لاغر شده عزیزتان، سایز آن را تغییر دهید.
  • پوشکی را انتخاب کنید که سالمند در زمان خواب هم در آن احساس آرامش کند.
  • به شکننده بودن پوست توجه کنید. با افزایش سن، پوست ما نازک‌تر و شکننده‌تر می‌شود. برای جلوگیری از زخم شدن یا بریدگی پوست، علاوه بر تعویض زود به زود پوشک، با ملایمت و ناخن کوتاه این کار را انجام دهید.

مقالات مرتبط

راهنمای حمل بیمار از پله
مقالات آموزشی

حمل بیمار از پله

زمان مطالعه: 2 دقیقه افراد سالمند و ناتوان در جهت عبور از مسیر پله ها همواره دچار مشکل هستند و نیاز به یک نفر همراه دارند. در بسیاری موارد

توضیحات بیشتر »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =

اسکرول به بالا

عضویت در خبرنامه

از جدیدترین تجهیزات و تخفیف های کوشا غافل نشو. کافیه ایمیلتو وارد کنی